Nasze badania

1. Jawność i kompetencja I. – 2008 r (pobierz raport).

  • Analiza przepisów ustrojowych ustaw samorządowych oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej.
  • Analiza orzecznictwa Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w Białymstoku, Łomży i Suwałkach w zakresie realizacji prawa do informacji publicznej.
  • Analiza orzecznictwa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku w zakresie spraw dotyczących dostępu do informacji publicznej.
  • Monitoring formy wnioskowej realizacji prawa do informacji publicznej.
  1. Badanie stopnia realizacji obowiązku wystąpienia do Krajowego Rejestru Karnego gdy chodzi o karalność osób zatrudnionych w urzędach samorządowych
  2. Badanie zasad na jakich biura parlamentarne korzystają z lokali komunalnych
  3. Badanie w zakresie uregulowania zasad ponoszenia kosztów udostępnienia informacji publicznej przez wnioskodawcę
  • Analiza prawno-faktyczna stron Biuletynów Informacji Publicznej podlaskich jednostek samorządu terytorialnego.
  • Monitoring obowiązku upublicznienia na stronach Biuletynów Informacji Publicznej jednostki składanych oświadczeń majątkowych wójta, burmistrza, prezydenta.

2. Jawność i kompetencja II – 2009 r (pobierz raport).

  • Analiza przepisów ustrojowych ustaw samorządowych oraz ustawy o dostępie do informacji publicznej
  • Analiza orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku w zakresie spraw dotyczących dostępu do informacji publicznej
  • Analiza orzecznictwa Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w Białymstoku, Łomży i Suwałkach w zakresie realizacji prawa do informacji publicznej
  • Monitoring obowiązku upublicznienia na stronach Biuletynów Informacji Publicznej jednostki składanych oświadczeń majątkowych wójta, burmistrza, prezydenta
  • Monitoring formy wnioskowej realizacji prawa do informacji publicznej w podlaskich jednostkach samorządu terytorialnego
  • Badanie w zakresie uregulowania zasad ponoszenia kosztów udostępniania informacji publicznej przez wnioskodawcę
  • Konsultacje społeczne jako instytucja demokracji bezpośredniej
  • Kodeksy etyczne pracowników samorządowych
  • Skargi i wnioski jako narzędzie kontroli obywatelskiej
  • Informacja o środowisku i jego ochronie – badanie stopnia realizacji obowiązku ustawowego wynikającego z ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w województwie podlaskim.
  • Analiza prawno-faktyczna stron Biuletynów Informacji Publicznej podlaskich jednostek samorządu terytorialnego

3. Jawność i kompetencja III -2010 r (pobierz raport).

  • Raport z monitoringu realizacji obowiązku składania oświadczeń majątkowych przez funkcjonariuszy samorządowych szczebla województwa samorządowego w całej Polsce.

4. Jawność i kompetencja IV – 2011 r (pobierz raport).

  • Raport z ponowionego monitoringu realizacji obowiązku składania oświadczeń majątkowych przez funkcjonariuszy samorządowych szczebla województwa samorządowego w całej Polsce.

5. Jawność i kompetencja V (pobierz raport).

  • Ocena funkcjonowania i procesu wyboru ławników sądowych na przykładzie sądów Apelacji Białostockiej.
  • Ramy prawne wyboru i funkcjonowania ławników w Polsce
  • Ewolucja instytucji ławnika w Polsce
  • Analiza wyników ankiet prezesów sądów w zakresie wyboru ławników, ich jakości pracy oraz funkcjonowania w ramach wymiaru sprawiedliwości
  • Udział obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w opiniach ławników
  • Udział radnych w wyborze ławników oraz ocena ich udziału w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości
  • Analiza prawno-faktyczna stron Biuletynów Informacji Publicznej jednostek samorządowych wybierających ławników pod kątem umieszczenia tam informacji o procedurze wyboru ławników.

6. Jawność i kompetencja VI (pobierz raport).

Dostęp do informacji publicznej w pytaniach i odpowiedziach. Współautorstwo dr Piotra Sitniewski  z dr Jarosławem Ruszewskim. Wydawca: Fundacja Centrum Inicjatyw na Rzecz Społeczeństwa w Białymstoku. Publikacja sfinansowana ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. ISBN 978-83-938083-0-4.


7dr Piotr Sitniewski ,,Koszty przekształcenia informacji publicznej – prawo, możliwość, czy obowiązek”, kwartalnik KRUS „Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia, 49/2013 r., str. 76-100.


8. Ponowne wykorzystywanie informacji publicznych:


9. Jawność kompetencji VII (pobierz raport).

Całość raportu – analiza BIP, dobrych praktyk, oraz statutów  619 jednostek samorządu terytorialnego objetych badaniem, pod kątem regulacji odnoszących się do zasady jawności funkcjonowania organów stanowiących www.jawnoscsamorzadu.pl


10. Koszty przekształcenia informacji publicznej – regulować czy ryczałtować ? raport z badań

Celem opracowania jest ukazanie stanu zjawiska regulacji kosztów przekształcenia informacji publicznej na przykładzie poddanych badaniu w tym zakresie urzędom administracji rządowej (urzędy wojewódzkie) oraz administracji samorządowej (urzędy marszałkowskie i urzędy miast wojewódzkich). Analizie poddane zostały wszystkie obowiązujące akty normatywne, jakie obowiązują w tym zakresie w urzędach poddanych badaniu. Analogiczne badanie zostało przeprowadzone w 2013 r., a jego wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie ,,Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia” wydawanym przez KRUS.